torsdag 4 augusti 2011

Verklighet

Min verklighet
En annan än din
Jag vet att jag har sagt
att jag har rätt
och du fel
Och nu vänder du det emot mig
som om jag aldrig slagit knogarna blodiga
mot din vägg
eller sett mina kindtänder krossas
av dina händer

Jag tänker inte ibland
det är jag inte ensam om
men det finns något
ouppfostrat
i att säga det högt
Jag tänker också hävda att
det finns saker jag skrivit
som har korn av något
nästan gudomligt
i några formuleringar
och du kan kalla mig
högtravande eller pretentiös
men sanningen är
att just de orden har viskats i mitt öra
och jag har bara låtit pennan lyda

Fick jag aldrig vara med
eller skapade jag själv mitt utanförskap?
Jag har tänkt på det länge
och hittills funnit mig oskyldig
Allt som ryktades
kring det som var jag
Ja, jag kanske bäddade för det
men förtjänade jag verkligen
att bli hånad och slagen?

Jag är inte god
ingen människa är det
men jag gör mitt bästa
för att inte göra någon illa
Det är min verklighet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar